quarta-feira, 30 de novembro de 2011

Bolo Rei - Prãjitura Magilor

   Ca rãspuns al provocãri Dianei :http://cantboilanegg.blogspot.com/2011/11/how-christmas-taste-around-world.html am pregãtit special acest Bolo Rei .
Bolo Rei sau Prãjitura Magilor  nu poate lipsi de la masã în perioada ajunului Crãciunului si pânã pe 6 ianuarie când sãrbãtorim Ziua Magilor ( vizita magilor la pruncul Isus) aceasta  fiind si ultima zi a sãrbãtorilor de iarnã la portughezi , brazilieni au aceiasi obiceiuri, mostenite de pe vremea când erau colonie portughezã .
Legenda spune cã acest Bolo Rei reprezintã cadourile oferite de Regi Magi, pruncului Isus la nastere.
Aur reprezintã crusta; fructele uscate si confiate-smirna, iar aromele-tãmâia. Forma rotundã cu gaurã în mijloc-aluzie la coroanã.
Când magiii au vãzut Steaua din Betleem, care a marcat nasterea lui Isus; sa iscat o ceartã între ei: Care din ei va avea onoarea de a oferi primul darul pruncului?
Deoarece nu au ajuns la o întelegere, au cerut unui brutar sã le pregãteascã o prãjiturã în care sã le ascundã un " bob" ( acest obicei se mentine încã, iar cine gãseste " surpriza" va plãti Bolo Rei, gazdei anul urmãtor).
Desigur cã totul e o poveste, Biblia nu mentioneazã aceste  fapte:) legenda nu zice care din ei a fost primul:)
De pe masa de Ajun nu pot lipsi: bacalhau cozido ( cod fiert cu legume), sonhos, orez dulce, budinca de orez, azevias ( un fel de plãcinte umplute cu fasole, nãut, mere sau cartofi dulci), rabanadas ( pâine prãjitã cu ou si scortisoarã), curcan umplut si diverse budinci.
Este o sãrbãtoare în care toatã familia se uneste într-o singurã casã, deci toate neamurile din toate colturile :)
Cadourile se împart dupã cinã.
Era sã uit...începând din 1 decembrie portughezi încep sã ofere cadouri de Crãciun prietenilor si colegilor, câtiva din prieteni nostri deja au împodobit bradul, sotul deja e si el prins de " febra" cred ca sãptãmâna viitoare împodobim si noi... deci cred cã suntem ciudati, nu ? :))


În ultimi 10 ani , 3 Crãciunuri le-am petrecut în România doar...sigur cã gãtesc si mâncare româneascã, dar cu anii, ne-am obisnuit cu mâncarea de aici  si obiceiurile.
De obicei cumpãr aceastã prãjiturã de la o patiserie care ne place sã mergem des; cum sunt numai eu si sotul îmi iasã mai ieftin si rapid gata luat.
Dar azi am pregãtit special pentru voi, si sper cã v-am stârnit dorinta de a face si voi aceastã prãjiturã!


Ai nevoie pentru aluat:

400 gr fãinã + fãinã de frãmântat
80 gr zahãr
coaja rasã de la o lãmâie si o portocalã
un praf de sare
2 ouã
25 gr drojdie proaspãtã
100 ml lapte cãldut
100 ml vin de Porto , bere sau vermut rosu
200 gr fructe seci ( stafide, migdale sau nuci tocate...)
200 gr fucte cristalizate
Decor:

1 ou pentru uns
migdale tocate si feliate sau nuci
seminte de pin
fructe cristalizate
zahãr pudrã si  gelatinã de fructe pentru luciu


Preparare:

* Amestecã bine toate ingredientele pentru aluat, cu exceptia fructelor seci.
Frãmântã bine aluatul , pânã se desprinde de pe vas .
( Eu am topit untul în microunde si am amestecat cu laptele cãldut, apoi am pus drojdia  si am turnat peste restul ingredientelor)
* Lasã aluatul la odihnit circa de 20 minute.
Dupã ce a trecut timpul pune o parte din fructele seci, mai framântã putin , nu uita de surprizã!!! eu am pus o cireasã:) acoperã si lasã la crescut într-un loc cald mai 20 min.
                                         
  * Cu mâinile formeazã o coronitã din aluat si fã o gaurã în mijloc. Pune într-o tavã unsã cu ulei si tapetatã cu fãinã si lasã la crescut pânã î-si dubleazã volumul.
  * Aranjeazã frumos fructele rãmase, pudreazã cu zahãr si dã la copt la 200ºC circa de 25 minute.
Scoate si unge cu gelatina.
   Nici nu a iesit bine din cuptor cã  a si dispãrut jumãtate, au fost 2 " ture" de musafiri surprizã:) sper sa mai rãmânã o bucatã pe mâine dimineatã cu lapte...nu de alta dar am lins si din tavã...:))
                                      
Eu am folosit: vin de Porto, fructe seci: migdale tocate si stafide, fructe confiate: pere, kiwi, portocale, lãmâi, cirese...pentru decor: migdale feliate si tocate, seminte de pin , fâsii de fructe confiate si gelatinã de rodii pentru luciu.

Feliz Natal!                                                                          
















                                                

14 comentários:

  1. E de efect prajiturica ta, merita sa ajunga si pe mesele noastre!

    ResponderEliminar
  2. O reteta de retinut, arata apetisant. Pup si o zi frumoasa!

    ResponderEliminar
  3. Bine te-am gasit Ramona!Ai aici o prajitiura care cred ca e foarte buna si pe deasupra plina de simboluri!Sa ai o zi buna!Pe curand!

    ResponderEliminar
  4. Alexandrine, multumesc frumos, l-am pregãtit cu mult calm si drag:)
    Viviana, sper sã încerci si sã vã placã:)
    Sra&Miki vã multunesc pentru vizitã:)
    TeoBucãtar, Bine ai venit! te servesc cu drag cu acest prãji regal:)
    Cristina,sper sã îti placã...e asa de bun:)

    ResponderEliminar
  5. Nu sunteti ciudati, impodobind bradul si facand cadouri inca din 1 DEC. pentru voi doar incep sarbatorile mai repede ceea ce e f. frumos.

    ResponderEliminar
  6. Mi-a plăcut într-adevăr această reţetă, am reuşit să-l traducă în portugheză.

    parabeni

    îmbrăţişare
    Daniel Deywes
    http://feitonahora.blogspot.com



    Gostei muito dessa receita, eu consegui traduzi-la para o português.

    Parabéns

    abraço
    Daniel Deywes
    http://feitonahora.blogspot.com

    ResponderEliminar
  7. Muito Obrigada, Daniel:) ficas sempre bem vindo no meu blogue!

    ResponderEliminar
  8. arata minunat ...trebuie sa fie f buna

    ResponderEliminar
  9. Nu stiu cum mi-a scapat, dar Bolo Rei am avut si eu cand am implinit 30 de ani, doar eram in Portugalia! ;-) Neaparat o sa o fac si eu, am scris reteta. Multumesc frumos, Ramona :* <3

    ResponderEliminar